Vijf jaar Laudato Si’: Alles is verbonden

Bij gelegenheid van de vijfde verjaardag van het verschijnen van de encycliek Lautado Si’ heeft paus Franciscus opgeroepen om komende week (16 – 24 mei) een Laudato Si’-week te houden. Onder het motto ‘Alles is verbonden’ nodigt de paus nadrukkelijk uit om na te denken over de vraag welke wereld we met z’n allen willen nalaten aan de kinderen die nu opgroeien? Door de coronacrisis is de onderliggende thematiek van de encycliek nog  actueler geworden.

Laudato Si’ is de tweede encycliek (rondzendbrief) van paus Franciscus. De tekst verscheen in juni 2015. De paus uitte daarin destijds al zijn zorgen over de toekomst van “ons gemeenschappelijk huis”, waarmee hij de aarde als schepping bedoelde. In de encycliek behandelt hij tal van aspecten van duurzaamheid, milieubeleid en beschermwaardigheid van de aarde. In de encycliek doet de paus ook een oproep tot een nieuwe dialoog over de wijze waarop de mensheid de aarde gestalte wil geven. Hij roept tevens op tot een mondiale solidariteit en een eerlijke verdeling van grondstoffen en rijkdommen. Bij gelegenheid van de publicatie van Laudato Si’ stelde de paus ook een achtste werk van barmhartigheid in: de zorg voor de schepping.

“Tijd om de kiezen”
Vijf jaar later staat – mede onder invloed van de coronacrisis – duurzaamheid hoog op de internationale agenda. Een samenleving die alleen maar gericht is op groei en steeds meer consumptie staat nadrukkelijk ter discussie. Tijdens zijn extra urbi-et-orbizegen op het lege Sint-Pietersplein op vrijdag 27 maart verwees de paus opnieuw hiernaar: “Het is tijd om te kiezen voor wat belangrijk is, om te onderscheiden wat nodig is en wat niet.”

In het kader van de Laudato Si’-week vinden er internationaal tal van online evenementen plaats rond spiritualiteit, duurzaamheid, kerkopbouw en sociale actie. Het is de bedoeling dat katholieken over de hele wereld op zondag 24 mei om 12.00 uur in verbondenheid met elkaar, met de schepping en met de meest kwetsbaren hetzelfde gebed uitspreken.

Uitnodiging
In Nederland zijn vooral veel religieuzen op dit terrein actief. De Konferentie van Nederlandse Religieuzen (de koepel van ordes en congregaties) heeft hiervoor een speciaal internetplatform opgericht. De KNR nodigt iedereen uit om tijdens de negen dagen durende week een Laudato Si’-noveen te houden. Ook parochies en individuele gelovigen zijn uitgenodigd om te bezien hoe zij duurzamer kunnen functioneren.

Het internetplatform Katholiek Leven van de Nederlandse bisschoppenconferentie besteedt ook extra aandacht aan de Laudato Si’-week. Op de site is onder meer interview te zien met Marjolein Tiemen van Groen Geloven. Eerder verscheen al een podcast met Krijn Pantsers van het Franciscaans Studiecentrum over de morele bekering die nodig is om tot duurzaamheid te komen.

Internationale Laudato Si’week Landelijk platform Laudato Si’ Laudato Si’-gebed Noveengebed KNR Video paus Podcast Krijn Pansters Interview Marjolein Tiemens